با نئوبانک ها آشنا شوید

وقتی از نئوبانک صحبت می‌شود منظور بانکی است که بتواند تمامی خدمات بانکی و فرابانکی را به صورت کاملا دیجیتالی و بدون حتی یک شعبه، فقط بر روی گوشی موبایل انجام دهد

در سالهای نه چندان دور، “ساعت کار بانک” یک اصطلاح رایح به معنی زمان ارائه سرویس به مشتری در زمان خاص در محل خاص یعنی شعبه بود و یا حتی می توان گفت که هست. عصر جدید بانکداری گرایش بیشتری به مشتری دارد و “ساعت کار بانک” در حال تبدیل شدن به 365/7/24 است و اینکه در هر زمان و هر کجا که یک مشتری بخواهد با بانک خود در تعامل بوده و از خدمات بانکی استفاده نماید.
یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف نئو بانک‌ها میباشد. وقتی از نئوبانک صحبت می‌شود منظور بانکی است که بتواند تمامی خدمات بانکی و فرابانکی را به صورت کاملا دیجیتالی و بدون حتی یک شعبه، فقط بر روی گوشی موبایل انجام دهد که دستیابی به چنین ساختاری در نظام بانکداری کشور نیاز به عزمی جدی دارد. پیچیدگی روندها و ساختار بزرگ ۲ ویژگی بارز بانکداری سنتی محسوب می‌شود که در نهایت موجب کندی بیش‌ از حد سرعت خدمات‌رسانی این بانک‌ها شده است.
در سیستم سنتی بانکداری حدود سه چهارم بودجه بانک‌ها صرف هزینه‌های جاری شعب و کارمندان می‌شود، این در حالی است که در نئوبانک‌ها این هزینه‌ها وجود ندارد، البته به جای آن تمامی نئوبانک‌ها بخش عمده درآمد خود را در اختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن قرار می‌دهند. چرا که آن‌ها باید به صورت مداوم و همیشگی سیستم خود را به‌روز کنند.

تفاوت نئو بانک و بانکداری دیجیتال

باید توجه داشت وقتی صحبت از نئوبانک یا بانکداری دیجیتالی بر بستر موبایل می‌شود این موضوع با سرویس‌های الکترونیکی که بانک‌های سنتی در حال حاضر ارائه می‌دهند، کاملا متفاوت است. سرویس‌های الکترونیکی بانک‌های سنتی، بهره‌برداری این بانک‌ها از بستر فناوری اطلاعات، برای ایجاد امکان دسترسی ساده‌تر به برخی از خدمات بانکی است. در حالی ‌که نئوبانک‌ها در تلاش هستند تا تمام خدمات بانکی اعم از احراز هویت، امکان باز کردن حساب، گرفتن وام، مدیریت مالی و… را در بستر ابزارهای موبایلی به مشتریان عرضه کنند.

نئوبانک در کشورهای دیگر

از سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار در انگلیس بود که نئوبانک‌ها پا به عرصه رقابت با بانک‌های سنتی گذاشتند. بانک‌هایی که بر پایه «فین تک» یا همان فناوری مالی استوار شده‌اند و هدف خود را ارائه سرویس‌های سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر به مشتریانی که عصر دیجیتال بخش جدانشدنی از زندگی آن‌هاست، معرفی می‌کنند.
طی پنج سال گذشته، افزایش سرمایه و تعداد مشتریان نئوبانک‌ها به حدی بوده است که تا امروز بیش از ۱۵ موسسه در انگلیس مجوز تاسیس نئوبانک را دریافت کرده‌اند و یک‌سوم رشد درآمد در این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر حدود ۹ درصد از بزرگسالان و ۱۵ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۳ ساله بریتانیایی دارای یک حساب در نئوبانک‌ها هستند. البته علاوه بر انگلستان، مشتریان بانکی در بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی، آمریکا و حتی هند، امکان استفاده از این ساختار مدرن بانکی را برای مرودات مالی و پولی خود دارند.